fbpx
Jak zrozumieć swoje emocje
małe kroki,  świadoma

Jak zrozumieć swoje emocje – mood tracker

Nie wiesz, co i dlaczego się w Tobie dzieje? Jak zrozumieć swoje emocje? Zacznij jak najprościej , czyli od mood trackera.

Jak zrozumieć swoje emocje gdy nie korzystasz z pomocy terapeuty, nie jesteś psychologiem ani nie masz zamiaru poświęcać na to kilku godzin dziennie.

Emocje są cały czas w nas, czy to pozytywne czy negatywne. Reagujemy na wydarzenia, słowa, gesty. To nie tak, że niektóre emocje są złe. Wszystkie są dobre, bo mówią, że coś czujesz. Jest 6 głównych rodzajów emocji, pisałam o nich wcześniej. Pytanie tylko, co z nimi dalej robisz.

Gdy jesteś wściekła, to trzaskaj talerzami o podłogę, proszę. Tylko pytanie po co i czy tego nie można inaczej rozładować. No chyba, że to ma być pretekst do zakupu nowej zastawy, to rozumiem.

Żeby odpowiednio reagować, potrzebujesz wiedzieć, co się w Tobie dzieje i dlaczego. Emocje pokazują Ci, czy coś dla Ciebie jest ważne, czy kogoś lubisz. Czasem świadomie wypierasz to co czujesz, ale emocje i tak Ci pokażą prawdę. Dlatego też czasem z wściekłości tylko zaciskamy pięści, z żalu połykamy łzy, a tłamsząc nasze emocje nie umiemy potem okazać radości, bo to też emocja.

Jak zrozumieć swoje emocje ? Zobacz je.

Nie warto chować emocji w sobie. Wolę je położyć przed sobą, przypatrzeć się im. Teraz przechodzimy do konkretów. Wiem, istnieje wiele sposobów rozpoznawania emocji w sobie. Tak jak większość radzi, próbowałam je wypisywać. Jednak wiadomo, jak byłam zła czy smutna, to nie miałam ochoty siedzieć i to opisywać. Więcej było pustych stron, niż zapisanych.

Ponieważ jestem fanką małych kroków, proponuję Ci dziś najprostszy z możliwych kroków do obserwowania swoich emocji.

Mood tracker.

Mood tracker – tak to się zwie po angielsku, po naszemu tropiciel nastroju. Ta nazwa mi nie przypadła do gustu, więc ja swoje kartki nazwałam „moje nastroje”.

Jak to będzie wyglądać, zależy od Ciebie. Grunt to żebyś codziennie oznaczała swój nastrój.

Najważniejsze, żebyś wybrała oznaczenia i trzymała się ich.

Ja mam takie:

zielony – szczęśliwa,

żółty – zadowolona,

niebieski– smutna,

czerwony – zła.

3 sposoby prowadzenia trackera nastroju:

1

W kalendarzu oznaczaj przy każdym dniu wybranym kolorem, jak się dziś czułaś.

2

Na kartce lub w zeszycie wypisz dni miesiąca i nazwy dni tygodnia. Zostaw miejsce na oznaczanie kolorów.

3

Na kartce lub w zeszycie narysuj ołówkiem 31 np. gwiazdek, kwiatków, oznacz je numerami od 1 do 31. Każdego dnia koloruj ikonkę odpowiednim do nastroju kolorem. Gotowy tracker „moje nastroje” pobierz gratis u mnie na blogu w kategorii kalendarze.

Emocje zmienne są.

Niektórzy nie lubią trakera nastrojów. Mówią, że ich emocje są jak huśtawka, więc jak jednym znaczkiem oddać wachlarz emocji całego dnia?

Ja biorę traker wieczorem. Nie kieruję się chwilowymi uniesieniami, czy małym smutkiem. Oznaczam nastrój z ogólnym odczuciem dnia. Przecież mimo tego, że raz się zezłościłam na koleżankę z pracy, to dzień i tak miałam dobry.

Znam też takie kobiety, które lubią wypełniać traker rano. Oznaczają, z jakimi emocjami się budzą. Ponoć jaki poranek, taki cały dzień. To im pomaga utrzymać to dobre nastawienie na cały dzień. Jeśli znaczą trudniejszą emocję, szukają od razu przyczyny, co mogło się na nią złożyć.

Jak nie zapomnieć o oznaczaniu nastrojów?

Kolejna ważna rzecz. Ja swój zeszyt mam koło łóżka i już odruchowo, zanim się położę, sięgam po niego. Ty musisz znaleźć swój optymalny czas.

Wypełniaj tracker zaraz po pościeleniu łóżka, po umyciu się, po kolacji, po zmywaniu, po przeczytaniu bajki dzieciom.

Niektórzy wypełniają tracker rano. Sięgaj po niego zaraz po przebudzeniu, przed lub po śniadaniu. Rankiem uzupełniaj emocje, z jakimi się budzisz lub oznaczaj nastrój z wczorajszego dnia. Wtedy od razu też patrzysz z dystansem na to, co się wczoraj wydarzyło.

Ogólnie pora dnia jest mniej ważna od konsekwencji. Wybierz jeden moment w ciągu dnia żeby uzupełnić tracker. Narysowanie jednego kolorowego kółka zajmuje chwilkę.

Jak zrozumieć swoje emocje – kolejne kroki.

Pod koniec miesiąca zobaczysz, jak najczęściej się czułaś.

Czy to prawda, że cały czas chodzisz smutna, a może okaże się, że to, że jesteś szczęśliwa jest tylko ułudą?

W kolejnym artykule powiem Ci, jak iść krok dalej w rozpoznawaniu swoich emocji: dziennik wdzięczności, czyli o radościach i trudnościach.

nadzwyczajna Ela

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kalendarz wdzięczności WRZESIEŃ i tracker nastrojów

kalendarz wdzięczności i tracker nastrojów na WRZESIEŃ

pobierz GRATIS teraz