fbpx
nie mogę zasnąć
małe kroki,  świadoma

Co zrobić jak nie mogę zasnąć? 10 sposobów

Znów w biegu, padnięta kładę się spać. Nie mogę zasnąć, przewracam się na łóżku, czas leci, a ja nie śpię. Znów coś źle zrobiłam, myślę, jak będę jutro funkcjonować – denerwuję się.

.

Co zrobić jak nie mogę zasnąć

albo raczej, co zrobić, żeby zasnąć. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Znasz to powiedzenie, prawda? Dlatego wpierw powiem Ci, co zrobić, żeby zasnąć.

Po pierwsze i najważniejsze, na godzinę przed położeniem się spać wyłącz telewizor, komputer i nie korzystaj już z komórki. Tak wie, nie ma łatwo, wybacz. Teraz już będzie przyjemnie.

Wycisz się, żeby móc zasnąć

Jest kilka rzeczy, które sprawią, że Twój umysł odpocznie, ciało się zrelaksuje. Od Ciebie zależy, którą czynność wybierzesz i ile przeznaczysz czasu. Proponuję tak około pół godziny.

Prowadź pamiętnik lub dziennik wdzięczności.

Pisz listę marzeń, które byś chciała kiedyś zrealizować.

Rozciągaj się – stretching, pilates joga.

Oglądaj książki albumowe – ze zdjęciami.

Oglądaj kolorowe czasopisma.

Poczytaj książkę, wiersze.

Słuchaj relaksującej muzyki lub odgłosów natury.

Módl się, medytuj.

Zapal świeczkę i wpatruj się w płomień.

Zrób serię głębokich oddechów.

Wybierz sposób, który Ci się spodobał. Możesz też kilka z nich ćwiczyć. Jak nie masz pewności, to wybierz te, które nie budzą Twojego sprzeciwu i próbuj każdy sposób przez jeden tydzień.

Irytujesz się, czytając to, że nie masz tyle czasu? Dobrze, czytaj więc dalej.

Moje ulubione sposoby na dobrą noc

Jakiś czas przed pójściem spać wietrzę pokój i ćwiczę. Nie mam żadnych wyjątkowych ćwiczeń. Robię to dla odstresowania się. Popatrz tutaj na kilka szybkich zestawów ćwiczeniowych. Wyłączam elektronikę, czytam książkę, ale bez fabuły, najczęściej są to rozważania, coś spokojnego. Piję rumianek lub melisę. Ostatnio zaczęłam też pokrzywę. Modlę się, lubię psalmy. Na sam koniec przez dosłownie 5 minut wykonuję głębokie oddechy. Lubię też poprzeglądać książkę – album. Poczytaj dalej o marzeniach zamkniętych w książkach.

Jedyna moja trudność, to pełnia księżyca. Nie mam jeszcze na to sposobu. Niestety nabyte choroby sprawiły, że jestem wrażliwa na fazy księżyca i zmiany pogodowe. Bez środków nasennych nie zasnę. A i tak jest sukcesem, że przeszłam z farmakologicznych na ziołowe.

Twoja rzeczywistość, a moje porady

Wieczorem jesteś padnięta, a powinnaś jeszcze zrobić to i tamto, i siamto. A ja Ci jeszcze mówię o wygospodarowaniu chwili dla siebie. Ty wolisz paść na łóżko i zakończyć ten dzień. Padasz.

Nie zasypiasz od razu. W głowie kołują jeszcze wydarzenia dnia. Planujesz, co masz do zrobienia jutro. Myślisz co złego lub głupiego zrobiłaś, wszystkie wydarzenia, rozmowy, krzyki i krzątaniny całego dnia kołują w Twojej głowie. Spróbuj skupić się na chwili obecnej. Jeśli to jest dla Ciebie trudne, zajrzyj do wpisu jak żyć tu i teraz.

Wciąż nie możesz zasnąć.

Zerkasz na zegarek, minęło pół godziny, godzina. Denerwujesz się, że jeszcze nie śpisz, a przecież jutro taki ciężki dzień, napięty grafik, tyle planów. Coraz bardziej jesteś podirytowana, serce dudni szybciej. Przekręcasz się z boku na bok i na plecy i na brzuch, pościel wygląda już jakby spało tam ruchliwe dziecko, nadaje się do prześcielenia. Teraz to już na pewno nie zasnę – myślisz. I to prawda, nie zaśniesz.

Ile to już czasu od momentu, gdy położyłaś się spać? Godzina, półtorej? Jak bardzo jesteś zirytowana? Za niedługo wstajesz.

Sposoby, które Ci podałam, zajmują koło pół godziny, wyciszają. Dzięki nim dystansujesz się do problemów i zabiegania w ciągu dnia. Po nich kładziesz się spać i po prostu zasypiasz. Pomyśl, może jednak warto?

Jeśli już doprowadziłaś do tego, że jesteś zdenerwowana i wiesz, że nie zaśniesz, to wstań.

Naprawdę, to ma sens.

Pójdź do łazienki.

Napij się cieplej wody.

Popatrz przez okno.

Przewietrz pokój.

Prześciel łóżko.

Pomódl się, kontempluj.

Pomyśl, za co jesteś wdzięczna.

Oddychaj głęboko.

Wypróbuj jeden lub wszystkie te sposoby. Na mnie to działa. Śmieję się, że spaceruję po nocy. Tak, śmieję się sama z i do siebie. To też pomaga mi się odstresować.

Spróbuj też afirmacji, które Cię wyciszą i zaproszą spokojny, głęboki sen. Zamiast niepokojów o jutro i roztrząsania wczoraj, skup się na afirmacjach. Zajrzyj po 10 afirmacji na dobry sen.

Jak masz swój sposób, inny niż te, które przytoczyłam, to się podziel z nami. Chętnie dodam go to tej listy. Dziel się działającymi praktykami z innymi. Przez to sobie nawzajem pomagamy.

życzę Ci szczęśliwej nocy,

nad-zwyczajna Ela

Nie mogę zasnąć

Pobierz grafikę klikając prawym przyciskiem myszki, a następnie wybierz „zapisz obraz jako …”.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kalendarz wdzięczności WRZESIEŃ i tracker nastrojów

kalendarz wdzięczności i tracker nastrojów na WRZESIEŃ

pobierz GRATIS teraz